Karine Caimo

Digital (analytics) addict

Icons all over the place

icons

Je komt ze overal tegen, de icoontjes, al dan niet nietszeggend en alom tegenwoordig op websites en dit in alle kleuren van de regenboog. Zijn ze nuttig? Brengen ze je wat bij? Verduidelijken ze iets? Of staan ze daar gewoon om de tekst wat op te fleuren?

Hoe en wanneer is het gebruik van iconen een toegevoegde waarde in je tekst? We hebben het over icon-usability:

  • Iconen zijn een visuele voorstelling van een actie, een object of een idee. Ze moeten dus groot genoeg zijn om aan te kunnen klikken met je muis-cursor of met je vinger.
  • Iconen sparen plaats uit omdat ze compact moeten zijn.
  • Ze moeten in 1 blik te herkennen zijn. Er moet dus geen beschrijvende tekst onder staan. Je kan ze dus herbruiken in teksten in andere talen.
  • Als je ze op meerdere plaatsen op je website gebruikt moeten ze in dezelfde stijl zijn. Ze kunnen visueel aantrekkelijk zijn en en de esthetische aantrekkingskracht van een ontwerp te verbeteren.

Er zijn maar weinig pictogrammen die op heel veel websites gebruikt worden. De hamburgermenu (3 horizontale streepjes onder elkaar) in smartphone apps en mobiele websites is zo een universeel pictogram. Andere zijn het vergrootglas voor het zoekveld, het huisje voor de home-button en een kruis als sluitknop.

Het is een mythe te geloven dat iconen de usability altijd verbeteren. Niet alle iconen zijn makkelijk te herkennen, sommige stukken tekst kan je absoluut niet vervangen door een icoon. Een goed voorbeeld hiervan is de toolbar in excel: je weet wel wat je wilt doen, maar je vindt het juiste pictogram niet in 1 oogopslag.

Onthou alvast dit: het beste pictogram is een tekst eticket!

Een voorbeeld van een goed uitgewerkte set aan pictogrammen zijn de glyphicons van bootstrap.

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Karine Caimo

Twitter Facebook LinkedIn Instagram