Karine Caimo

Digital (analytics) addict

Conversion day 2016

Conversion day 2016

Druilerig, ja dat was het afgelopen dinsdag 15/11/2016 en ik moest in Molenbeek zijn, het hellegat volgens Trump, maar in Molenbeek wonen niet alleen terroristen maar worden er ook marketing events georganiseerd. Bloovi organiseerde namelijk de 3e Conversion Day in de oude bottelarij van de vroegere Bellevue Brouwerij waar nu Brussels Event Brewery gehuisvest zit.

De dag begon met koffie (uiteraard) en Daniel Newman, een digital transformation strategist uit de US. Zijn boodschap kon samengevat worden in deze slagzin (want slagzinnen waren er zoals op vele marketing events in overvloed): “Create the right experience at the right time for the right customer“. Klanten willen geen nummertje zijn en de hele digitale beleving is van belang. Hij had het ook over content, content van goede kwaliteit, daar staat of valt je business mee.

Christian Kinnear van Hubspot had het over de rol van marketing bij groei. Verkoop iets aan een ander zoals je zelf iets verkocht wilt worden. Plaats de koper centraal en zorg dat hij gedurende het hele aankoopproces tevreden blijft, zowel online als offline bij bijvoorbeeld het leveren van het verkochte goed. Het gaat om de kwaliteit van de leads en niet de kwantiteit.

Dé animatie van de ochtend bleek de volgende spreker: Karl Gilis, conversion expert bij AGconsult én bovenal digital marketing standup comedian. Zijn hillarische uiteenzetting stoelde wel op een grond van waarheid:

  • Plaats geen menu’s aan de rechterkant van je website
  • Maak invulformulieren compacter, plaats niet alle velden onder mekaar
  • Sliders are not doneze dienen alleen om de verschillende managementdepartementen te bevredigen en content die niet thuishoort op een homepage compact weer te geven.
  • Op een homepage horen alleen producten en een searchbox thuis, geen sliders of corporate info
  • Think outside in niet vanuit het standpunt van je merk
  • Leer je bezoekers kennen en spreek dezelfde taal als zij
  • Ook online lezen mensen van links naar rechts
  • Moedig mensen aan in het leadproces met zinnen als: ‘U maakte de beste keuze’
  • Ghostbuttons are not done. Gebruik duidelijke CTA’s.
How to get the most out of on-site questionnaires?

Om je online bezoekers beter te leren kennen is Usabilla een zalige uitvinding. Lonneke Spinhof ging meer in detail over het gebruik van online feedback enquêtes. Usabilla biedt de mogelijkheid surveys op te zetten die verschijnen als slide-outs of popups op je website. Ze zijn mobile friendly en je kan ze targetten voor de juiste bezoekers op het juiste moment. Zie je bijvoorbeeld een grote drop off in je leadfunnel dan kan je een popup laten verschijnen op het moment dat de bezoeker de pagina wenst te verlaten. Korte enquêtes met eenvoudige vragen die je meteen een antwoord kunnen geven op de uitval of een NPS-score. Je dient deze surveys wel een tijdje te laten draaien om genoeg data te verzamelen. Laat ze ook maar keer per bezoeker verschijnen, dat is het minst vervelend.

Schoenen… ik heb er een zwak voor… zoals vele vrouwen waarschijnlijk, maar deze man dus ook. Deze funky schoenen zijn van de sympathieke presentator Pieter Baert en konden me niet voorbijlopen zonder dat ik er een foto van genomen had 🙂

shoes conversion day

How a UX framework can improve conversion

De volgende spreker, Tommy De Kimpe van Human Interface Group had het over op welke manier een UX framework conversie kan bevorderen indien heel de customer journey afgestemd is op een goede UX. Hij maakt gebruik van de Service Blueprint (Aware join use leave) om heel het conversieproces onder de loep te nemen. Het voorbeeld van Corona direct werd aangehaald om aan te tonen dat hun customer journey nog niet geoptimaliseerd is voor online klanten. Online klanten willen namelijk zoveel mogelijk online doen, ook een verzekering afsluiten en ze willen daarbij dus geen tientallen documenten per post moeten versturen na ze ondertekend te hebben.

Het is ook een goed idee om mensen te begeleiden in het conversieproces en duidelijk aan te geven welke stappen allemaal moeten worden doorlopen alvorens de aankoop voltooid is en je je dienst of goed thuis ontvangt. Hierbij is het laatste contact dat de klant met het merk had het belangrijkst. Als er dus iets misgaat bij de levering en de klant dient een klacht in, zorg dan dat je je fout rechtzet en een korting toekent zodat de klant toch nog met een goed gevoel achterblijft.

How to Enhance Advertising with 3rd Party Data: Practical Case with Weather Synchronisation

Het online marketing bureau semetis werd vertegenwoordigd door Bart Van Nieuwenhuyse & Mathieu Van Wylick. Zij hadden het over de invloed van bijvoorbeeld het weer dat een bepaalde bezoeker heeft wanneer hij een website vanop een bepaalde plaats bezoekt op het al dan niet converteren.

Meestal wordt er bij Adwords-campagnes meestal heel klassiek getarget op basis van gender, leeftijd, plaats, … Het kan ook anders natuurlijk. Je zou ook rekening kunnen houden met externe data zoals politieke beslissingen, weersomstandigheden, het programma op televisie, sportuitslagen, … of je kan ook gebruik maken van data waarover je zelf beschikt zoals de aanwezigheid van bepaalde producten in je stock.

In hun voorbeeld maakten ze gebruik van de API van openweatherapp.org om Google Ananlytics met behulp van Google Tag Manager en een datalayer te verrijken met de weersomstandigheden van de bezoeker. Op die manier konden ze hun adwords campagnes automatisch aanpassen als het al dan niet regende. Hiervoor stelden ze verschillende scenario’s in op basis van de data die ze gedurende geruime tijd al vergaarden in analytics en die aantoonde dat bepaalde producten bij regen beter verkochten dan andere.

Unsexy products need content too

Steven Van Duyse bracht me niet veel bij met zijn nochtans veelbelovende titel. Op welke manier hij dan sexy content creëerde voor unsexy producten kwamen we niet echt te weten. Dat hij gebruik maakt van tools als Google trends, Google search console, Hotjar, Moz en Google Analaytics dat wel. Dat een content strategie belangrijk is wisten we al en dat 44% van de mensen die een aankoop plant zijn zoektocht start bij een search engine ook.

How personalisation can make or break the customer relationship

IBM kwam het slechts uit de hoek met een nietszeggend verkoopspraatje bij een veelbelovende titel van Eveline Dullaers. Het leek meer op een samenraapsel van alle slagzinnen die we tot nu toe al gehoord hadden. Dat data belangrijk zijn, dat een slechte segmentering een slecht gevoel geeft bij de klant en andere voor de hand liggende weetjes. Niks bijgeleerd dus… jammer, een gemiste kans.

 

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Karine Caimo

Twitter Facebook LinkedIn Instagram