Karine Caimo

Digital (analytics) addict

GDPR en de vreselijk onderschatte technische impact

General Data Protection Regulation (GDPR)

25 mei 2018 is de deadline, vanaf die dag verandert digitale marketing in Europa voorgoed. Of je dat nu goed of slecht vindt, keuze is er niet of je zal beboet worden tot 4% van je jaarlijkse omzet. Afwachten en de kat uit de boom kijken naar wat de concurrentie zal gaan doen is dus geen optie. Er staan al honderden advocaten te popelen om schadeclaims op te starten en hier munt uit te slaan. Je kan maar zien dat je gdpr-compliant bent. Dat er geen lekken zijn en de implementatie sluitend.

GDPR

Legal & user experience

Nadat een heel leger juristen zich over de interpretatie van de ontvangen wetteksten heeft gebogen en het eindelijk min of meer eens is geworden over wat er precies dient in orde te zijn kan user experience eindelijk aan de slag om patronen en designs uit te tekenen die transversaal dienen te worden uitgerold. Elke business gelijk voor de wet, geen onderscheid, daar is geen tijd voor. Welke sites en apps zitten in scope? Welke niet. De lijst wordt lang.

De cookie-wall mag niet wegklikbaar zijn alvorens je actief je concent gaf. Accepteer je alles of alleen first, second of third-part-cookies? En dit dien je elke 6 maand opnieuw actief te bevestigen.

In ieder geval zal de eindgebruiker van je website of app zich volledig bewust worden van alles wat er van persoonlijke gegevens over je wordt verzameld en bijgehouden, al dan niet voor marketing doeleinden. Hij of zij mag in zijn gebruikservaring ook niet afgestraft worden doordat de site of app plots niet meer werkt bij het niet geven van een concent.

Infographic GDPR

De technische integratie

Nadat legal en user experience hun werk gedaan hebben, alles gevalideerd werd kan het echte integratiewerk beginnen. En daar is praktisch geen tijd meer voor. ‘Het is ingewikkeld’ omschrijft de status het best. De budget -en tijdimpact werd duidelijk zwaar onderschat. Het zijn namelijk niet de tools en social media waarmee je werkt die gdpr-compliant moeten zijn nee, je bedrijf moet zorgen dat deze tools en data op een compliant manier worden gebruikt. Dat betekent dat elke site en app aangepakt dient te worden:

  • cookies aan en afzetten
  • cookie-wall installeren
  • cookie policy governance
  • formulieren herzien. Is alle gevraagde info noodzakelijk?
  • social media like en share-buttons verwijderen of laten staan
  • Wat doen we met youtube & vimeo videos?
  • analytics -en tag management tools aligneren op de al dan niet gegeven concent
  • hotjar persoonlijke data afschermen: howto?
  • gestructureerde persoonlijke data verwijderen als de concent niet werd gegeven
  • optin teksten in formulieren en private zones aanpassen en toevoegen
  • datalayers aanpassen
  • triggers in tag managers waarmee third part pixels (remarketing) worden gezet aanpassen
  • data die opgeslagen wordt voor personalisatie van de gebruikservaring herbekijken
  • marketeers en IT opleiden opdat ze een GDPR reflex krijgen. Ook na mei moeten sites en apps compliant blijven tijdens hun evolutieproces. Niemand mag op zijn lauweren gaan rusten.

Opportuniteit?

En dan hopen we dat Bloovi na mei 2018 gelijk krijgt en dat GDPR voor marketeers ook een opportuniteit wordt ipv een beperking.

Hou je vast, de volgende voordelen zijn niet wereldschokkend maar als we er hard genoeg in geloven worden ze misschien wel werkelijkheid:

  • GDPR wordt een extra verkoopargument. Een bedrijf dat bewezen heeft compliant te zijn kan dat als selling proposition gebruiken (voor zover de klant al weet wat GDPR is)
  • Meer gerichte en gepersonaliseerde marketing. Minder spam.
  • Het zal marketing dwingen creatiever en minder mainstream uit de hoek te komen
  • De focus zal komen te liggen op de optimalisatie van de toch nog bekomen en al aanwezige data. Eindelijk tijd voor een transversale single-customer-view!
  • Internationale uniformiteit. Zeker voor internationale bedrijven een gemak
  • Een privacy-mindset bij klanten en bedrijven
  • En verder:
    • veel extra werk voor juristen en dure GDPR consultants
    • minder tijd voor de Europese commissie om zich bezig te houden met het afschaffen van het gebruik van bepaalde erg schadelijke pesticiden
Glyfosfaat (Roundup)

Glyfosfaat (Roundup)

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Karine Caimo

Twitter Facebook LinkedIn Instagram